20 februari 2020

SGP: stop oproep tot vreemdgaan

“Op weg naar een avontuurtje? Ik ook.” Met deze tekst roept Second Love mensen op om vreemd te gaan. SGP-voorman Kees van der Staaij maakt zich zorgen. Al eerder lanceerde hij een tegencampagne: ikgavoortrouw.nl.

“Het is heel ongezond om te doen alsof vreemdgaan maar normaal is. Vaders en moeders, maar ook kinderen krijgen deze reclame te zien als ze over straat lopen of op de bus staan te wachten. Ik ken te veel schrijnende verhalen van stukgelopen relaties, om dit soort overspelreclames naast me neer te leggen. Waarom zouden we dit soort websites nog langer geld laten verdienen met het verwoesten van relaties? Waarom mogen zij daar breeduit reclame voor maken? De regering moet hier iets mee,” vindt Van der Staaij.

In schriftelijke vragen vraagt hij aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om zich uit te spreken over de oproep tot vreemdgaan. Ook pleit hij voor een appèl op Second Love om te stoppen met hun reclames. Daarnaast wil Van der Staaij dat de regering gemeentes aanmoedigt om dit soort overspel-reclames te weren uit de publieke ruimte.

 

Schriftelijke vragen van het lid Van der Staaij (SGP) aan de minister van VWS over de campagne van Second Love waarin wordt opgeroepen tot vreemdgaan:
1. Bent u bekend met de recente reclamecampagne van Second Love op billboards en in bushokjes met de tekst ‘‘Op weg naar een avontuurtje? Ik ook. www.secondlove.nl Flirten is niet alleen voor singles.’’?
2. Wat is uw mening over deze oproep tot vreemdgaan?
3. Heeft u kennisgenomen van de blog ‘Ontrouw of het huwelijk nieuw leven inblazen?’ waarin de reclamecampagne wordt gelegitimeerd?
4. Wat is uw reactie op deze blog, met name de volgende uitspraken: ‘‘Ontrouw is een manier om het huwelijk nieuw leven in te blazen en de passie opnieuw aan te wakkeren.’’ ‘‘Vergeet om te beginnen opvattingen en dogma’s die de maatschappij je heeft ingeprent over monogamie en dat je – man of vrouw – trouw moet zijn aan een enkele seksuele partner.’’ ‘‘Hoewel niet in alle gevallen, worden sommige relaties zelfs gered dankzij een bevredigend en discreet overspel.’’
5. Bent u bereid een moreel appèl te doen op de aanbieder om te stoppen met deze campagne?
6. Bent u bereid gemeenten aan te moedigen gebruik te maken van de mogelijkheden die zij hebben om dit soort reclame-uitingen te voorkomen?
7. Deelt u de mening dat een relatie of huwelijk niet slechts een privéaangelegenheid is, maar ook maatschappelijke betekenis heeft, zoals het opvoeden van kinderen in de veilige context van een gezin?
8. Vindt u ook dat deze reclamecampagne het overheidsbeleid ondermijnt om (de gevolgen) van echtscheidingen tegen te gaan, zoals in het programma Scheiden zonder Schade?
9. Hoe vullen gemeenten hun verantwoordelijkheid in het kader van de Jeugdwet in om hulp te bieden wanneer relatieproblemen een negatief effect op kinderen (dreigen te) hebben?
10. Heeft u zicht op de maatregelen die gemeenten treffen om relaties te versterken en echtscheidingen te voorkomen, waardoor niet alleen de problemen zelf, maar ook het stijgen van de maatschappelijke kosten worden voorkomen?