Elektrisch rijden

Veel (vracht)auto's rijden op benzine of diesel, met bijbehorende emissie van schadelijke stoffen en CO2. Ook hier is verduurzaming geboden. Elektrisch rijden is een van de belangrijkste mogelijkheden, omdat het relatief efficiënt is. Daarbij komt dat de accu's van elektrische auto's bij kunnen dragen aan de opslag van 'groene' stroom op de momenten dat het hard waait en de zon schijnt (slim laden). De overheid moet deze omschakeling faciliteren en stimuleren.

De afbouw van subsidieregelingen en fiscale voordelen voor elektrische auto’s zorgt voor grote onzekerheid. Dat zet de verkoop van elektrische auto’s onder druk. De SGP maakt zich hier zorgen over en wil dat het aantrekkelijk blijft om een elektrische auto te kopen.

Concreet:
  • Er komt langetermijnperspectief voor het stimuleren van emissieloos rijden. Jojobeleid is onwenselijk. Techniekneutraliteit is een belangrijk vertrekpunt. 
  • Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichtscorrectie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom. Dure en zware elektrische auto’s gebruiken meer energie per kilometer dan de lichtgewichten en zorgen voor meer belasting van het wegdek. Voertuigen met een laag energieverbruik per kilometer moeten bevoordeeld worden.
  • Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride. Zo komen er ook elektrische auto’s beschikbaar voor de tweedehands markt.
  • De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt. Zo wordt ook voorkomen dat ze de grens overgaan. 
  • Het Rijk moet gemeenten en netbeheerders ondersteunen bij de uitrol van een toekomstbestendig (publiek) laadpalennetwerk, ook voor elektrische vrachtwagens in de stad en op verzorgingsplaatsen. Een revolverend fonds met laagrentende leningen voor de aanleg van laadinfrastructuur in de gebouwde omgeving kan hieraan bijdragen.
  • Het aanpakken van de dubbele energiebelasting bij gebruik van de autobatterij als energieopslag. Nu tikt de teller zowel bij het laden als bij het terugleveren van stroom aan het net. Dat is onwenselijk.
  • Voorkomen dat bij laadpalen met een hoge capaciteit een veel hoger transporttarief betaald moet worden. Voor slim laden heb je juist laadpalen met een hoge capaciteit nodig.
  • Slim laden van elektrische auto’s, afgestemd op de duurzame stroomproductie, moet gestimuleerd worden door de juiste prikkels in de stroom- en capaciteitstarieven van laadpalen en in de stimuleringsregeling voor zonnepanelen. Daarvoor zijn goede spelregels en afspraken tussen netbeheerders, gemeenten en marktpartijen noodzakelijk.
  • De productie van lithium-ion batterijen gaat gepaard met aanzienlijke lokale milieuvervuiling. De SGP wil de ontwikkeling en introductie van onder meer solid state batterijen stimuleren.
  • De productie van accu’s van elektrische auto’s brengt milieurisico’s met zich mee. Elektrische auto’s vliegen sneller in brand dan andere auto’s en het blussen is lastiger. Er is beleid nodig om deze nadelen aan te pakken.
  • Fossielvrije synthetische brandstoffen krijgen een verlaagd accijnstarief en worden vrijgesteld van CO2-beprijzing.


Terug naar overzicht

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.