Betalen naar gebruik
De Nederlandse wegen slibben opnieuw dicht. Om de filedruk serieus aan te pakken en ervoor te zorgen dat elektrische auto’s en buitenlandse automobilisten meebetalen, is volgens experts een vorm van betalen naar gebruik (in plaats van bezit), ofwel rekeningrijden nodig. Het kan de filedruk met minstens 15 tot 30% verlagen afhankelijk van de vorm, een vlakke heffing en/of een spitsheffing. Het is ook goed voor het milieu.
De SGP maakt zicht echter zorgen over de betaalbaarheid voor forenzen en voor gezinnen in het landelijk gebied. Ten opzichte van enkele jaren geleden zijn de brandstofprijzen fors gestegen. Verder is het openbaar vervoer nog duur en is openbaar vervoer in het landelijk gebied onvoldoende beschikbaar. De SGP is op dit moment daarom geen voorstander van invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten.
De SGP steunt invoering van een vrachtwagenheffing, een vorm van betalen naar gebruik in de transportsector. In omringende landen als Duitsland en België geldt al een dergelijk systeem. Laat buitenlandse chauffeurs ook in Nederland maar betalen voor het gebruik van onze wegen. De opbrengst van de vrachtwagenheffing moet teruggesluisd worden naar de eigen sector, onder meer voor verduurzaming van het wagenpark.
Terug naar overzicht
Lid worden
Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?
Doneren
Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.
Werk mee
Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.