17 januari 2014

Start campagne gemeenteraadsverkiezingen

Kees van der Staaij ziet de uitslag van de SGP bij de raadsverkiezingen met vertrouwen tegemoet. Hij put moed uit het feit dat de SGP bij drie herindelingsverkiezingen vorig jaar mooie winst wist te boeken. “Dat geeft moed en vertrouwen,” aldus de SGP-voorman. Hij zegt dit in Gorinchem, waar de SGP als eerste politieke partij de aftrap geeft voor de verkiezingen van de gemeenteraden in maart.

Van der Staaij spreekt over een ‘rijke bestuurlijke SGP-traditie’ in veel gemeenten. “Die traditie kenmerkt zich door denken en doen, een helder getuigenis en doordachte antwoorden op vragen van alledag.”

Het dragen van bestuurlijke verantwoordelijkheid is lang niet altijd de makkelijkste weg, zegt Van der Staaij, die daarbij verwijst naar vorige generaties SGP'ers. De hoofdlijn was altijd: “Steun waar mogelijk, kritiek waar nodig. Dat doet recht aan de Bijbelse notie om de ‘vrede van de stad’ te zoeken. En het voorkomt politieke instabiliteit en besluiteloosheid die schadelijk is voor het belang van de burgers.”

In 110 gemeenten kunnen kiezers hun stem uitbrengen op de SGP, al dan niet in combinatie met de ChristenUnie. Plaatsen waar de SGP voor het eerst (weer) meedoet aan de verkiezingen zijn onder andere Hoogeveen, Voorburg-Leidschendam (CU/SGP) en Bunschoten. In die laatste gemeente deed de SGP 16 jaar geleden voor het laatst mee met de verkiezingen, maar groeit de kiesvereniging als kool. Bij de nieuwe kiesvereniging daar schreven zich in de eerste paar maanden ruim honderd leden in.

Locatie startbijeenkomst: Gomaruss.g., Hoefslag 1, Gorinchem; aanvang: 20.00 uur