21 april 2017

Regelwaakhond hoort niet aan de ketting

Regeldruk is een veelkoppig monster. Ondanks de stappen die door de overheid gezet zijn, geven veel ondernemers en professionals in onder meer de zorg en het onderwijs aan dat ze hier nog weinig van merken. Het is daarom goed dat er een onafhankelijke autoriteit is die deze regeldruk op de korrel neemt en regering en parlement gevraagd en ongevraagd van advies voorziet. Het mandaat van de huidige regeldrukwaakhond, Actal, loopt per 1 juni a.s. af. Minister Kamp deed een poging om de opvolger van Actal aan de ketting te leggen. Daar heeft de SGP samen met andere partijen nu echter een stokje voor gestoken.

Minister Kamp wilde het takenpakket van de opvolger van Actal uitkleden: alleen nog maar advisering bij de voorbereiding van nieuwe wetgeving. Dus geen advisering meer over bestaande regelgeving, minder ruimte voor advisering richting het parlement en geen advisering meer richting gemeenten. De Tweede Kamer is echter opvallend eensgezind in haar verzet tegen deze voorstellen. Op initiatief van SGP-Kamerlid Elbert Dijkgraaf is minister Kamp op het matje geroepen. SGP, VVD, CDA, D66 en SP trokken samen op.  Gisteren hebben deze partijen gezamenlijk een zestal moties ingediend. SGP-er Elbert Dijkgraaf heeft een motie ingediend die de regering verzoekt ervoor te zorgen dat de regeldrukwaakhond gevraagd en ongevraagd advies kan geven over aanpak van bestaande regeldruk op basis van signalen uit bedrijfsleven en samenleving. Alle zes de moties zijn aangenomen. Minister Kamp moet nu door de bocht.

Regeldrukwaakhond Actal heeft zijn waarde bewezen. Zo'n waakhond moet je niet aan de ketting leggen.