16 februari 2017

Mooie cijfers voor de SGP

“Goede plannen hebben, en tegelijkertijd financieel solide. Dat is wat blijkt uit de doorrekening van het SGP-verkiezingsprogramma door het CPB. Ik ben daar dik tevreden over.” Dat zegt SGP-lijsttrekker Kees van der Staaij in reactie op de doorrekening van de SGP-plannen door de nationale rekenmeesters.

De SGP doet het heel goed op het punt veiligheid. Enerzijds betreft dat de veiligheid op straat, waar de SGP pleit voor 5000 extra (wijk)agenten. Anderzijds gaat het ook over de nationale veiligheid. De cijfers van nu laten zien dat de SGP met de 3 miljard extra voor Defensie hoog scoort. “Mooi zo,” reageert Van der Staaij. “Als je je burgers niet beschermt, verzaak je als regering je belangrijkste taak. Daarom zijn de miljarden extra een must.”

Het SGP-programma is bovendien buitengewoon vriendelijk voor gezinnen en bedrijven. Het CPB stelt vast dat de SGP de oneerlijke fiscale kloof tussen eenverdieners en meer-verdieners in één klap dicht. Dat gebeurt door de invoering van het splitsingsstelsel.

Van der Staaij: We  hebben hier hard voor geknokt, en je ziet dat het kan! En het mooie is dat dit gebeurt zónder dat het ten koste gaat van de inkomens van tweeverdieners. Verder daalt in onze plannen de werkloosheid en de staatsschuld en stijgt de economische groei. Daar ben ik natuurlijk best content mee.”

De SGP is ook anderszins goed voor gezinnen (met kinderen). In totaal verlaagt de SGP de lasten voor gezinnen met ruim 5 miljard euro. Naast de belastingmaatregelen trekt de partij daartoe onder meer 600 miljoen euro uit om de kinderbijslag te verhogen. Per is dat zo’n 150 à 200 euro per jaar.

Ook bedrijven profiteren van de SGP-plannen. Door de plannen om de lasten te verlagen krijgen ze meer lucht. Die lastenverlaging betreft zowel de werkgeverslasten als bijvoorbeeld de vennootschapsbelasting. Dat biedt mogelijkheden voor de noodzakelijke economische groei.