24 september 2013
Vreemdgaan dupeert kinderen
Een groot deel van de bevolking in Nederland is bekend met reclames voor vreemdgaan.
70 procent keurt overspelsites als die van Second Love af. Een meerderheid van de Nederlanders staat ook niet onwelwillend (positief of neutraal) tegen het aanpakken van reclames voor vreemdgaan. Dat blijkt uit onderzoek gedaan door TNS NIPO in opdracht van de SGP.
De partij noemt de uitkomsten van het onderzoek opmerkelijk. Fractievoorzitter Kees van der Staaij: ik ben blij met zoveel maatschappelijke afkeuring. Trouw zijn aan elkaar is enorm belangrijk. Vreemdgaan is bedrog en berokkent ook schade aan kinderen. Ik ben dus niet de enige die zich ergert als er reclame voor overspel wordt gemaakt op radio of in de krant.
Van der Staaij stelde over overspel-reclame eerder dit jaar vragen stelde aan de regering. Die hield zich echter afzijdig. Het afkeuren van vreemdgaan is een politiek taboe. Bijna niemand durft daar zijn mond over open te doen. Wat dat betreft gaapt er een grote kloof tussen politiek en samenleving. Maar ik blijf het gek vinden dat mensen grof geld verdienen met het oproepen tot bedrog van de eigen partner. Veel mensen lijden eronder en de maatschappelijke schade is groot, maar politiek Den Haag kijkt de andere kant op. Dat doen we toch ook niet als het gaat om zaken als alcoholmisbruik, gokverslaving en de schadelijke gevolgen van roken?
De SGP vindt het bizar dat dit soort reclame geen strobreed in de weg wordt gelegd. Het liefst zien we die reclames helemaal verdwijnen. Maar als niemand dat lef heeft, dan in ieder geval een bijsluiter. Van der Staaij: bij andere onderwerpen waar schade dreigt, zoals bij het lenen van geld of alcoholgebruik, is een bijsluiter verplicht. Laat dan ook maar een waarschuwing zien en horen bij overspelreclame: Let op. Vreemdgaan dupeert kinderen. Dat is wel het minste wat je kunt vragen.