28 november 2016
Snel weg
Ieder jaar debatteert de Tweede Kamer over wat er de komende jaren allemaal op ons afkomt als het gaat om de aanleg en het onderhoud van wegen. Dat heet het MIRT, het meerjarenprogramma infrastructuur, ruimte en transport.
De SGP doet daar ieder jaar aan mee. Deze keer werd aandacht gevraagd voor de knelpunten A1/A30 bij Barneveld, de A20 tussen Gouda en Nieuwerker a/d IJssel, de A15 tussen Gorkum en Papendrecht, de N50 bij Kampen en de sluizen bij Kornwerderzand.
Speciale belangstelling vroeg de SGP voor de reparatie van bruggen en de gevolgen daarvan voor het vrachtverkeer. En een bezoek aan een bergingsbedrijf gaf onze woordvoerder Bisschop in om navraag te doen naar de knelpunten die zij ervaren als ze de weg snel weer vrij moeten maken.
WGO MIRT
28 november 2016
SGP – Roelof Bisschop
A1/A30
Waar sta je nog voor een stoplicht als je van de ene snelweg naar de andere wilt? Helaas nog wel bij het knooppunt A1/A30. Het is hoog tijd voor actie.
Het knooppunt staat in de filetop 5 van de ANWB . Ander onderzoek wijst op jaarlijks bijna 10 miljoen euro schade, als het zo doorgaat . Dat wordt alleen maar erger als het knooppunt Hoevelaken aangepakt wordt en er nog meer verkeer langs Barneveld komt.
De minister schuift het voor zich uit. Ze beweerde zelfs dat de regio niet bereid is om mee te betalen. Dat klopt niet. Gemeenten en provincie willen tenminste 2,5 miljoen bijdragen. Deze handschoen moet opgepakt worden.
Gaat de minister op korte termijn om tafel met de regio en in ieder geval werk maken van een verbinding van de A30 naar de A1 richting Apeldoorn?
A20
De A20 tussen Gouda en Nieuwerkerk aan de IJssel is te smal. De Kamer heeft gevraagd om de noodzakelijke verbreding niet pas na tien jaar te realiseren. De minister wil pas versnellen als de regio voorfinanciert. September jl. heeft de regio deze handschoen opgepakt. Wanneer worden knopen doorgehakt?
A15
Vrachtwagenchauffeurs ervaren grote problemen door toenemende filedruk op de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem. Bij transportorganisaties staat dit traject op één, met 11 miljoen euro economische schade in 2015 . Hoe kan het dat deze belangrijke achterlandverbinding wegvalt in de MIRT?
De huidige maatregelen hebben weinig effect en zorgen soms alleen maar voor verplaatsing van het probleem. De regio wil meedoen. Wil de minister in gesprek gaan met de regio om te kijken hoe de doorstroming verbeterd kan worden? Kan hiervoor geld beschikbaar gesteld worden uit de 200 miljoen euro voor de MIRT-corridor Oost?
Ik blijf nog even op de A15. Tussen Tiel en Ochten zijn ook vaak problemen, met relatief veel ongelukken. Er komt een filedetectiesysteem. Kiest de minister daarbij voor de meest effectieve variant met matrixborden boven de weg?
N50
De N50 bij Kampen kan al het verkeer niet meer aan. Elke morgen en avond staat het vast. Er gebeuren relatief veel dodelijke ongelukken. Hoog tijd om hier wat aan te doen. De regio is zelfs bereid om 60% van het budget voor haar rekening te nemen! Ik vraag de minister dit knelpunt niet langer voor haar uit te schuiven.
Bruggen
Transportbedrijven ondervinden nog dagelijks problemen door de afsluiting van de Merwedebrug voor zware vrachtwagens. Frappant is dat de slechte staat van deze brug niet in beeld kwam bij de landelijke toets van stalen bruggen enkele jaren geleden. Wat staat ons nog te wachten? Hoe gaat de minister voorkomen dat te laat ingegrepen wordt?
Bergingsbedrijven
Onlangs was ik op werkbezoek bij een bergingsbedrijf. Die bedrijven zorgen ervoor dat na een ongeluk of pechgeval rijbanen weer snel open kunnen. Ze lopen echter tegen een paar knelpunten aan. De prijsdruk is zo groot dat bedrijven onder de kostprijs werken en opdrachten vermijden. De landelijke dekking is in gevaar. Verder heeft Rijkswaterstaat ook ruimte gegeven aan banden- en vrachtwagenreparatiebedrijven om zich over gestrande vrachtwagens op snelwegen te ontfermen. Die bedrijven kunnen echter niet dezelfde kwaliteit en snelheid leveren. Dit alles helpt niet om wegen zo snel mogelijk open te krijgen. Wil de minister in overleg met bergingsbedrijven kijken hoe dit aangepakt kan worden?
Sluizen Kornwerderzand
Tot slot de verbreding van de sluizen bij Kornwerderzand. Bredere sluizen zijn goed voor de economische ontwikkeling van gemeenten rond het IJsselmeer. De regio is daarom bereid 116 miljoen euro van de benodigde 146 miljoen te investeren. De minister zet nog vraagtekens. Maar, is zij in principe wel bereid 30 miljoen euro bij te leggen?