6 april 2017

SGP steunt Europese actie tegen overseksualisering van kinderen


In heel Europa worden kinderen veel te vaak bloot gesteld aan ongewenste seksuele beelden. De media- en reclamesector moet dit probleem aanpakken. De SGP vindt dat de Nederlandse overheid hierbij niet stil mag zitten en de Europese oproep moet volgen.

De Raad van Europa vraagt lidstaten om met urgentie in actie te komen om de media en reclamewereld tot verbetering te bewegen. Er zijn grote zorgen over het welzijn van kinderen. Kinderen het recht om hiertegen beschermd te worden.

Kees van der Staaij: ‘In de Tweede Kamer mis ik de urgentie voor dit probleem. Rond de invloed van pornografische beelden en blootreclames heeft te lang de naïeve sfeer van flowerpower geheerst. De Raad van Europa heeft groot gelijk als zij stelt dat opvoeders en kinderen hierdoor met een dubbelzinnig verhaal opgezadeld worden.’

De SGP stelt ook schriftelijke vragen over dit probleem. Aan de bewindslieden wordt onder andere gevraagd waarom effectieve sancties na procedures bij de Reclame code commissie ontbreken. Daarnaast wil de partij dat er gesprekken komen met media en reclamesector om een effectieve aanpak tegen seksualisering te ontwikkelen.

Schriftelijke vragen van de leden Van der Staaij en Bisschop (SGP) aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, welzijn en sport en de minister van Onderwijs, cultuur en wetenschap:

1. Bent u bekend met de reactie van het Comité van ministers van de Raad van Europa op de aanbeveling en de resolutie van de parlementaire vergadering inzake de overseksualisering van kinderen? (Reply to reccomandation 2092 (2016), doc. 14265, 6 februari 2017)

2. Deelt u de zorgen en het gevoel van urgentie van de Raad van Europa over de gevolgen van seksualisering?

3. Wat is uw reactie op de opvatting van het Comité dat lidstaten zich verantwoordelijk zouden moeten voelen om seksistische stereotypen te bestrijden? Op welke wijze geeft u hieraan uitwerking, waaronder de oproep in resolutie 2119 (2016) om de media en de reclamesector te stimuleren hun aanpak te wijzigen?

4. Wat is uw reactie op de aansporing dat overheden effectieve wetgeving moeten ontwikkelen om grenzen te stellen aan seksualisering in media en reclame? Vindt u het in dit licht bijvoorbeeld toereikend dat effectieve sancties na procedures bij de Reclame code commissie ontbreken?

5. Bent u bereid met de media en de reclamesector in gesprek te gaan over effectievere methoden om de seksualisering te voorkomen?