2 juli 2015
Pak knelpunt A20 en A1 Barneveld aan
Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport - Algemeen overleg
A1-A30, Barneveld
Ik hoef richting de minister niet veel woorden te wijden aan het belang van de A1. In allerlei opzichten een belangrijke schakel voor zowel nationaal als internationaal vervoer (Duitsland en Baltische staten). Vanwege de groei van het autonome verkeer (niet in de laatste plaats vanwege groeiende bedrijvigheid in de Gelderse Vallei en Regio FoodValley) wordt de A1 in het algemeen veel drukker en raakt het knooppunt A1-A30 in het bijzonder overbelast.
Voor dit knooppunt vraag ik expliciet aandacht. Het knooppunt A1-A30 is nooit ontworpen voor de eisen die nu hieraan worden gesteld. Die eisen zullen nog veel hoger worden als binnenkort het knooppunt Hoevelaken op de schop gaat. Het omleidingsverkeer zal via A1-A30, A30 en A12 worden geleid. Dat worden nachtmerrieachtige files!
Vanuit de regio is een krachtig pleidooi gevoerd voor een eerste tranche van no-regret maatregelen aan de zuidzijde van het knooppunt. Dat betekent concreet: een vloeiende uitvoegstrook van A1 naar A30 (richting Ede) én een vloeiende boog van A30 naar A1 (richting Apeldoorn). Ik wil de minister vragen hier heel serieus naar te kijken. De SGP is geen partij die voor tijdelijke overlast diep in de buidel wil tasten, maar als hier een aantal no-regret maatregelen denkbaar zijn, moeten we ons ook niet laten gijzelen door onze meerjarenafspraken. Wil de minister hier met een positieve gezindheid op insteken? Wat is hier denkbaar via voorfinanciering en dergelijke?
A20
Vz. Onder meer via schriftelijke vragen heb ik verschillende keren aandacht gevraagd voor de A20-Oost. Veel ongelukken en veel files, vooral bij de flessenhals ter hoogte van Nieuwerkerk. In het bijzonder het verbreden van het traject van 2x2 naar 2x3 rijstroken is al eerder aangemerkt als no-regret maatregel. De plannen hiervoor zijn eerder uitgesteld, maar gelet op de urgentie en de vele ongevallen zou ik verbreding van de A20 Oost hoger op de agenda van het Mirt willen hebben.
Joure
Vz. Voor de noorderling is de brug over de Skarster Rien bij Joure al heel lang een belangrijk obstakel, gelegen op de route van Amsterdam naar Groningen. We spreken hier over een beweegbare brug in een drukke snelweg. Deze brug leidt tot hardnekkige files, maar ook tot onveiligheid. De drukte op weg en over de brug veroorzaakt ook veel vertraging voor schepen.
De SGP vraagt graag aandacht voor een mogelijke winwin-situatie. Het aanpalende gelijkvloerse verkeersplein wordt momenteel omgebouwd tot een ongelijkvloers knooppunt. Is het niet heel goed denkbaar ook in financieel opzicht om dit project te combineren met de bouw van een aquaduct? Uiteindelijk zou dit op langere termijn wel eens goedkoper kunnen zijn dan het onderhoud aan de bestaande brug. Wil de minister dit eens serieus bekijken en dit aquaduct opnemen in het Mirt? De provincie heeft al aangeboden om de kosten van de voorfinanciering op zich te nemen.
A67
Vz. Doordat de aanpak van de Ruit van Eindhoven is weggeschoven, zal de drukte op de A67 steeds verder toenemen. Nu al is er sprake van veel ongevallen en van veel files. Dat kunnen we niet laten oplopen. Wil de minister werken aan een traject dat uitloopt op een snelle verbreding van de A67 naar 2x3 rijstroken?
Dank u wel