27 januari 2016

Overspelreclame

SGP wil overspelreclame weren van publieke omroep

In 2014 luidde de kinderombudsman de noodklok over kinderen die steeds vaker in de knel komen bij een vechtscheiding. Het aantal vechtscheidingen neemt helaas toe. In 1/3 van alle echtscheidingen ligt de oorzaak in vreemdgaan. (bron CBS)

In Nederland wordt door sommige bedrijven geld verdiend aan reclame voor vreemdgaan. Bepaalde datingsites richten zich zelfs nadrukkelijk op mensen met een relatie. Via grote reclamecampagnes roepen ze gehuwden op om overspel te plegen en hun geluk op het spel te zetten. Dit verwoest veel relaties en gezinnen.

De SGP liet eerder onderzoek doen door TNS NIPO. Daaruit bleek dat 70 procent van de Nederlanders dit soort overspelsites afkeurt. De meeste Nederlanders staan ook niet onwelwillend tegenover het aanpakken van overspelreclames.

Vandaag spreekt de Tweede Kamer over de problematiek van het groeiend aantal vechtscheidingen. De SGP pleit bij de behandeling hiervan voor een publieke omroep die vrij is van reclame voor overspel.

Kees van der Staaij: ‘de maatschappelijke onvrede over dit soort reclames is groot. Dat hebben wij vorig jaar gemerkt. Na een oproep in De Wereld Draait Door haalden we in enkele weken moeiteloos een ton op voor een billboardcampagne met een tegengeluid. Overspel is een spel met alleen maar verliezers. In de politiek is er op dit thema echter nog een wereld te winnen. Maar alles gaat in stapjes: zo pleiten wij vandaag voor het weren van dit soort weerzinwekkend overspelreclame op de publieke omroep. Het kan niet zo zijn dat opbrengsten van dit soort oproepen tot overspel een financiële bron is van ons publiek bestel. En elke echt- en vechtscheiding die we hiermee voorkomen, is pure winst voor de kinderen die hierbij in het spel zijn.’