6 maart 2013
Geen CITO's op straat
Gooi toetsresultaten niet op straat
Beoordeling van schoolresultaten moet zeer zorgvuldig gebeuren. Daar heeft ons land de Inspectie voor. Zij beoordeelt scholen zorgvuldig en breder dan alleen toetsresultaten. De kans op verkeerde voorstellingen neemt toe wanneer TV-zenders over toetsuitslagen beschikken. Vooral zwakke leerlingen kunnen daar de dupe van worden.
Kamerlid Roelof Bisschop heeft daarom vragen gesteld aan staatssecretaris Dekker van onderwijs over het verzoek van TV-zender RTL om eindresultaten van basisschoolleerlingen openbaar te maken. De SGP vindt dat de staatssecretaris in het belang van het onderwijs moet terugkomen op zijn voornemen het verzoek in te willigen.
Beoordeling van onderwijskwaliteit vraagt een zorgvuldige behandeling. Daarvoor is de Inspectie opgericht. De inspectierapporten geven een breed beeld van de onderwijskwaliteit. Wanneer derden gaan knutselen met cijfers kunnen snel verkeerde voorstellingen ontstaan. Juist zwakke leerlingen kunnen hierdoor in de knel raken.
De SGP vindt dat scholen het recht moeten hebben toetsresultaten alleen te gebruiken voor het interne onderwijsproces. De staatssecretaris moet dit kennelijk beter gaan waarborgen. Ook is de privacy van leerlingen in het geding.
Schriftelijke vragen van het lid Bisschop (SGP) aan de staatssecretaris van Onderwijs, cultuur en wetenschap
- Klopt het dat u voornemens bent binnenkort een WOB-verzoek van RTL Nieuws inzake eindtoetsgegevens in te willigen? (1)
- Waarom beschikt niet enkel de Inspectie, maar ook het ministerie over de resultaten van de eindtoetsen op het niveau van scholen en leerlingen? Welke juridische legitimatie is er voor deze situatie? Waarom wordt dit WOB-verzoek niet door de Inspectie, maar door het ministerie afgehandeld?
- Onderkent u dat het voor scholen wezenlijk verschil maakt of zij gegevens verstrekken in het kader van de kwaliteitsbeoordeling dan wel dat ook derden met deze gegevens aan de haal kunnen gaan? Waarom beperkt u zich in dat licht in uw brief aan scholen inzake de mogelijkheid van bezwaar tot verwijzing naar het vraagstuk van de privacy en de artikelen en overwegingen die daarop betrekking hebben, terwijl voor scholen meer overwegingen kunnen spelen? (2) Waarom worden gegevens verstrekt waarover scholen niet vooraf een zorgvuldige en brede afweging hebben kunnen maken, waarin de mogelijke gevolgen verdisconteerd konden worden?
- Bent u van mening dat het verstrekken van eindtoetsresultaten wezenlijk verschilt van het vermelden van schoolresultaten door de Inspectie in het kader van een bredere rapportage? Waarom heeft u niet besloten om op andere gronden, bijvoorbeeld op grond van artikel 10, tweede lid, onderdeel g WOB, openbaarmaking te weigeren?
- Hoe wordt omgegaan met de situatie van scholen die aan de Inspectie geen toestemming hebben gegeven om resultaten op te vragen bij de leverancier? Waarom wordt de informatie die op andere wijze door de Inspectie verkregen is ook openbaar gemaakt, terwijl duidelijk is dat deze scholen bijzondere zorgvuldigheid willen betrachten ten aanzien van de resultaten?
- Welke bescherming hebben scholen wanneer zij vanuit het oogpunt van zorgvuldigheid enkel in het kader van de kwaliteitsbeoordeling gegevens met de Inspectie willen uitwisselen? Hoe wordt voorkomen dat belangen van privaatrechtelijke rechtspersonen als gevolg van het noodzakelijke proces van kwaliteitsbeoordeling zonder verdergaand verweer dan enkel de privacy van leerlingen buiten werking worden gesteld? Bent u bereid te onderzoeken hoe, afgezien van de Inspectierapporten, openbaarmaking van leerresultaten met meer waarborgen kan worden omgeven?
- Bent u van mening dat scholen bij de afweging of zij aan de Inspectie toestemming geeft resultaten op te vragen bij de leverancier op de hoogte moet zijn dat toestemming ertoe kan leiden dat derden deze informatie kunnen opvragen? Zo ja, gaat de inspectie dit voortaan vermelden?
- Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voordat tot openbaarmaking van de gegevens wordt overgegaan?
1) Brief OCW aan schoolbesturen primair onderwijs, 5 maart 2013
2) De PO-raad werpt bijvoorbeeld de vraag op of sprake is van benadeling van scholen. http://www.poraad.nl/content/openbaarmaking-eindtoetsgegevens