17 oktober 2013

Financiele beschouwingen

Algemene financiële beschouwingen 2013

Toen de plannen van het kabinet op Prinsjesdag bekend werden, werd de SGP niet vrolijk: donkere wolken pakten zich boven gezinnen samen. De belastingen gingen verder omhoog, de kinderbijslag werd fors gekort en er zou een 100% eigen bijdrage komen voor schoolboeken. Dit alles zou voor een uitholling van de huishoudportemonnee zorgen met alle negatieve gevolgen voor de koopkracht. Ook gingen eenverdieners er voor de zoveelste keer méér op achteruit dan tweeverdieners.

De SGP pakte daarom graag de handschoen van het kabinet op om daar verbetering in aan te brengen. Ik ben dankbaar voor de bereikte resultaten. De 1,5 miljard aan lastenverlichting voor 2014 geeft mensen een flinke steun in de rug. Als mensen meer gaan uitgeven, dan geeft dat ook het MKB een impuls. Eindelijk gaan ook marginale lasten omlaag en houden mensen meer over van elke extra verdiende euro. Gezinnen met kinderen ontvingen deze keer de hoofdprijs, in plaats van dat ze die betaalden. Prachtig dat de bezuiniging op de kinderbijslag geheel wordt teruggedraaid en dat er 0% eigen bijdrage blijft voor schoolboeken. Er komt meer waardering voor informele zorg, bijvoorbeeld met het behoud van de tegemoetkoming voor ouders met gehandicapte kinderen en de 11 miljoen euro extra voor mantelzorg. En eindelijk hebben we een trendbreuk voor defensie: geld erbij in plaats van eraf. Maar, misschien is nog wel het belangrijkste dat er zekerheid is dat er een meerderheid is in beide Kamers voor het beleid. Nieuwe verkiezingen zouden desastreus zijn in deze tijden van crisis.

Heeft de SGP dan niets meer te wensen? Jawel! Hoewel we de koopkracht van gezinnen fors hebben kunnen verbeteren, blijven wij ons inzetten voor het terugdringen van de ongelijke behandeling tussen een- en tweeverdieners. Tegelijkertijd constateer ik dat we, als we elk jaar zulke afspraken met het kabinet kunnen maken, het verschil tussen één- en tweeverdieners wel steeds verder kunnen slechten. En door deze excercitie jaarlijks te herhalen zullen we ook eindelijk naar een kleinere overheid kunnen toewerken en fors lagere belastingen.

Beklemde vermogens

De SGP is er een groot voorstander van om burgers en bedrijven meer mogelijkheden te geven om beklemde vermogens te laten vrijvallen. Vorig jaar heeft de SGP, met steun van VVD en PvdA, daartoe een eerste belangrijke stap gezet, waardoor mensen hun levensloopregeling tegen een aantrekkelijk tarief konden opnemen. Ook door de vorige week gemaakte afspraken worden grote stappen gezet. In aanvulling daarop zou de SGP graag van de staatssecretaris horen of hij bereid is ondernemers de keuze te bieden om ook andere vormen van beklemd vermogen, zoals de Fiscale Oudedagsreserve (FOR), de stakingslijfrente en de kleine pensioenen in eigen beheer, tegen een aantrekkelijk tarief op te laten nemen.

De SGP vindt het echter niet alleen belangrijk om vermogen dat nu al beklemd is te laten vrijvallen. Minstens zo belangrijk is het namelijk om mensen meer de vrijheid te geven om in de toekomst minder beklemd vermogen op te bouwen. Ziet het kabinet mogelijkheden, ook in het kader van de restschulden problematiek en kredietverlening van banken?

Toetsingsinkomen

In de ideale situatie zou voor het bepalen van het recht op inkomensafhankelijke regelingen een inkomensbegrip gehanteerd moeten worden dat de draagkracht van een huishouden goed weergeeft en dat niet door mensen zelf beïnvloedbaar is. Dat is bij het huidige toetsingsinkomen echter vaak niet het geval. Doordat de aftrekposten het toetsingsinkomen verlagen, is er een forse prikkel zoveel mogelijk aftrekposten op te voeren. Bovendien krijgen mensen daardoor een dubbele subsidie: in de fiscaliteit zorgen de aftrekposten voor lagere belastingen, en bij de overige regelingen, zoals de toeslagen, zorgt een laag toetsingsinkomen voor een hoger recht op inkomensafhankelijke regelingen. Ik vraag de minister daarom of hij bereid is consequenties (zowel in koopkrachttermen als financieel) in kaart te brengen van het hanteren van het bruto inkomen als maatstaf voor het recht op inkomensafhankelijke regelingen. Het doel van de SGP is om de opbrengst 1-op-1 daarvan terug te sluizen via een generieke(re) lastenverlichting voor gezinnen en bedrijven. Dan kun je volgens mij ongewenste koopkrachteffecten voorkomen en tegelijkertijd de marginale druk verder verlagen door minder geld rond te pompen.

Private vermogens meer benutten in Nederland

Het MKB heeft het zwaar als ze goede plannen gefinancierd willen krijgen. De SGP wil hen helpen. Ik zie namelijk dat er meer mogelijk is om hen van voldoende kredietverlening te voorzien. Denk aan het we aan het meer inzetten van private vermogens binnen Nederland. Nu wordt veel geld over de grens belegd en ook gebracht. Het zou goed zijn als Nederlands vermogen meer in het MKB geïnvesteerd wordt. Dat lost niet alleen de te beperkte financiering van banken op, maar geeft ook nog eens inhoudelijke betrokkenheid van vermogende Nederlanders die hun ervaring op die manier kunnen delen met MKB'ers. Het MKB profiteert dan niet alleen inhoudelijk, maar krijgt ook een kwaliteitsimpuls. Er zijn wel enkele belemmeringen. Bijvoorbeeld in de interpretatie door de belastingdienst van de bedrijfsopvolgingregeling (BOR). Bijvoorbeeld institutionele mogelijkheden om private vermogens fiscaal vriendelijk voor dit doel in te zetten. Is het kabinet bereid op korte termijn met een notitie te komen om dit op te pakken?