3 september 2015
Dikke-ik debat
Debat ‘dikke ik’
De minister-president heeft onlangs meegemarcheerd met de Luchtmobiele Brigade. Hij was terecht trots op onze mariniers. Zij gaan door waar anderen stoppen. Dat doen ze met elkaar. Mariniers moeten in het heetst van de strijd op elkaar kunnen rekenen. Gemeenschappelijke waarden en normen spelen daarbij een belangrijke rol.
De SGP was daarom blij verrast met het moreel appèl van onze minister-president. Recht en moraal kunnen niet zonder elkaar. Rechtsregels zijn vaak niet meer dan een minimumnorm.
Een publieke moraal ontwikkelt zich ook door de moed van ministers en Kamerleden om publiek stelling te nemen over goed en kwaad. Een nieuw moreel appel is daarom welkom!
Het is onze diepe overtuiging dat de goede geboden van de Schepper heilzaam zijn voor ieder mens. ‘Heb God lief boven alles en heb de ander lief als jezelf’, zo vat Christus die geboden samen. Die geboden zijn daarmee richtingaanwijzers naar goede verhoudingen in onze samenleving. Volgen we die wegwijzers, dan bloeien gerechtigheid en welzijn op. Kiezen voor eigen wegen betekent vaak vastlopen.
Dat hardwerkend Nederland vaak een pluim van de premier krijgt, is prima.
Maar het leven is meer dan geld verdienen. Het is ook het omzien naar opa in het verzorgingshuis. Het is ook het bieden van een warm nest voor de opgroeiende kinderen in het gezin. De ontelbare en onzichtbare uren mantelzorg voor een naaste die zorgen heeft. De eenverdieners, die onterecht veel meer salaris afdragen aan de belasting dan tweeverdieners.
Krijgen zij ook de waardering die ze verdienen?
Waarom horen we niet meer over kinderen die de dupe dreigen te worden van overspel en ontrouw? Heel wat kinderen zijn gewond door de scherven van gebroken huwelijken. Gelukkig komt hiertegen een krachtiger geluid uit de samenleving, en hangen dankzij crowdfunding de billboards langs de snelwegen.
Waar blijft de bescherming van ongeboren kinderen? Is dit leven in de knop het niet waard om tot bloei te komen? Wie de beslissing over abortus aan de burger laat onder het mom van de ‘neutrale staat’, kiest de positie dat het ongeboren kind geen persoon is. Dat is evengoed een morele stellingname, maar waar is die op gegrond?
Tot slot nog dit. Een moreel debat is waardevol. Ook beleidsdebatten rond grote vraagstukken van nu hebben altijd ook een morele dimensie. Denk bijvoorbeeld aan de discussie over vluchtelingen naar Europa, waar we volgende week een debat over voeren.
Bij veel morele debatten lig ligt overigens altijd wel op de loer dat een ander het gedaan heeft, de ‘dikke jij’ dus. Ik moet denken aan wat Joris Luyendijk schreef over de bankiersmentaliteit: de amorele mentaliteit vindt brede ingang in de samenleving, maar tegelijkertijd vindt iedereen dat hijzelf bij de groep mensen met normbesef hoort. De Bijbel is er duidelijk over: wie zich soort aan de splinter in andersmans oog, moet vooral de balk in eigen oog niet vergeten.