19 april 2018
Beloon de fietsers, niet de Teslarijders
Vervoer kan veel duurzamer. SGP-Kamerlid Chris Stoffer pleit voor een beter fiscaal beleid voor fietsers, maar is tegenstander van extra cadeautjes voor Teslarijders. Vanmiddag levert hij zijn bijdrage aan het Algemeen Overleg over duurzaam vervoer.
Zeker met de opkomst van de elektrische fiets wordt het voor steeds meer werknemers mogelijk om op de fiets naar het werk te gaan. De praktijk is echter nog weerbarstig. Er zijn stimulansen nodig om werknemers uit de auto te krijgen en op de fiets te laten stappen.
Door invoering van de werkkostenregeling worden steeds minder fietsen via de werkgever aangeschaft. De bijtelling bij het leasen van een zakelijke fiets en het gedoe eromheen is niet aantrekkelijk. Er is daarom veel werk aan de winkel.
Staatssecretaris Snel is bezig met een vaste, forfaitaire bijtelling. De SGP stelt voor om dezelfde verlaagde bijtelling als bij elektrische auto’s te nemen. "Kijkt het kabinet verder naar aanpassing van de werkkostenregeling? Een mogelijkheid is ook om de belastingvrije kilometervergoeding voor fietsen naar het werk te verhogen. Wil de staatssecretaris dit in overweging nemen?" aldus SGP-Kamerlid Stoffer.
Verder zijn werkgevers en werknemers nog slecht op de hoogte van de mogelijkheid om fietsen naar het werk belastingvrij te vergoeden. Kan de staatssecretaris in actie komen om deze regeling beter onder de aandacht te brengen?
Parkeertarieven voor Tesla's
De staatssecretaris wil gemeenten via een wetswijziging de ruimte geven om parkeertarieven voor emissieloze voertuigen te verlagen ten opzichte van andere voertuigen. Cadeautjes voor Teslarijders dus. Nu begint het toch wel wat te kriebelen. Voor veel mensen is de aanschaf van een elektrische auto veel te duur, terwijl mensen die een Tesla kunnen betalen, zich doorgaans geen zorgen hoeven te maken over de kosten van een parkeerkaartje. Dat voelt niet eerlijk. De SGP ziet meer in verlaging van de investeringsdrempel. Elektrische auto's moeten goedkoper worden.
Waterstof
Ook roept de SGP de regering op om te investeren in waterstof. Klopt het dat het Rijk hier nu slechts 5 miljoen euro in steekt? Dat is wat ons betreft te weinig. Inmiddels kan waterstof al in droge vorm opgeslagen worden. Dat brengt veilig gebruik binnen handbereik. Een onderzoeker uit Delft merkte onlangs op dat als het gaat om gebruik op binnenvaartschepen de technische oplossing er al is, maar dat de regelgeving het gebruik in de weg staat. Dus naast inzet op innovatie is er ook aanpassing van de regelgeving nodig. Pakt de staatssecretaris dit op, bijvoorbeeld in het kader van de voorgenomen ‘green deal’ voor de scheepvaart?