28 maart 2013
Alcoholreclame
Den Haag, 28 maart 2013
Tijdsslot alcoholreclame contraproductief pleidooi voor inperking
Het verbod op het uitzenden van alcoholreclame vóór tien uur avonds werkt niet bij jongeren van 12 tot en met 17 jaar. Dit komt omdat alcoholproducenten na deze tijd fors meer reclames uitzenden. Dit gebeurt in korte tijd.
Omdat de contraproductieve werking nu door meerdere onderzoeken is aangetoond, pleiten SGP, ChristenUnie en SP voor het inperken van alcoholreclames. De partij heeft met ChristenUnie en SP vragen ingediend aan staatssecretaris Van Rijn van VWS.
Schriftelijke vragen aan de staatssecretaris van VWS van de leden Van der Staaij (SGP) en Voordewind (ChristenUnie) en Kooiman (SP) over het onderzoek Do time restrictions on alcohol advertising reduce youth exposure
- Heeft u kennis genomen van het onderzoek Do time restrictions on alcohol advertising reduce youth exposure, waarin onder andere de resultaten van de invoering van de Nederlandse tijdsslot voor alcoholreclame tussen 6 uur en 21 uur beschreven zijn? (1)
- Bent u met ons van mening dat de groep jongeren van 12-18 jaar zoveel mogelijk gevrijwaard dient te worden van de confrontatie met alcoholreclame via tv, radio en internet?
- Wat vindt u ervan dat in het genoemde onderzoek de conclusie bevestigd wordt dat het huidige tijdsslot voor alcoholreclame contraproductief is als instrument om de blootstelling aan alcoholreclame voor hoog-risico jongeren te doen afnemen?
- Wat is op dit moment het beeld van de naleving van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken?
- Bent u bereid om regelmatig de effectiviteit van het tijdsslot te evalueren? Zo ja, op welke wijze gaat u daar invulling aan geven?
- Bent u gezien de conclusie dat het huidige tijdsslot een contraproductief effect heeft voor de hoog risico groep bereid het tijdslot uit te breiden, of andere effectieve instrumenten in te zetten om de blootstelling van jongeren aan alcoholreclame te doen afnemen?
1) Journal of Public Affairs