5 juni 2015

Vragen over aanpak aansluiting A1 – A30

Gedeputeerde, mevrouw Bieze, steunt de lobby van de regio FoodValley en de gemeente Barneveld richting de Tweede Kamer om het knooppunt A1 – A30 bij Barneveld aan te pakken. Wel benadrukt ze dat de eerste verantwoordelijkheid ligt bij het Rijk, omdat het een knooppunt van twee rijkswegen betreft.

De laatste jaren nemen tijdens de spitsuren de files op de A1 en A30 rond Barneveld toe. Dit geldt ook voor het aantal ongelukken, met name op de A1, bij de in- en uitvoegstroken van en naar de A30. De doorstroming wordt belemmerd door de aanwezigheid van verkeerslichten, nog uit de tijd dat de A30 een provinciale weg was. Er is dus dringend behoefte aan een grootscheepse reconstructie van dit knooppunt. Op het meerjaren investeringsprogramma (het MIRT) van minister Schultz van Haegen komt dit echter nog niet voor.

Lobby

Daarom togen vertegenwoordigers van de Regio FoodValley en de gemeente Barneveld naar Den Haag om te lobbyen bij leden van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer. Ze brachten het knelpunt daar onder de aandacht en benadrukten het economisch belang voor de regio van een vlotte doorstroming van het verkeer op beide snelwegen. Daarbij komt het (inter)nationale belang van een vlotte doorstroming van het (vracht)verkeer op de A1.

De provinciale SGP-fractie heeft hierover vragen gesteld tijdens de eerste vergadering van de Commissie Bereikbaarheid, Openbaar vervoer en Cultuur. Aan mevrouw Bieze (gedeputeerde Verkeer en Vervoer) werd de vraag voorgelegd hoe de provincie tegen deze lobby aankijkt en waarom de provincie daar niet bij betrokken was. Mevrouw Bieze gaf aan dat ze er vanwege een belangrijke collegevergadering niet zelf bij aanwezig kon zijn, maar dat ze helemaal achter de regio en de gemeente staat. Er moet inderdaad op korte termijn iets gebeuren, zeker als binnenkort (2019) de A1 tussen Barneveld en Hoevelaken verbreed gaat worden. Wel benadrukte ze dat de eerste verantwoordelijkheid bij de minister ligt, omdat het immers twee rijkswegen betreft.

Steun gedeputeerde

Als SGP-fractie zijn we blij met de steun van de gedeputeerde. Blijft natuurlijk de vraag of de minister dat ook zo ziet en op korte termijn met geld over de brug komt. Zo niet, dan kunnen we altijd nog de mogelijkheid verkennen die SGP-kamerlid Roelof Bisschop naar voren bracht, nl. om door middel van voorfinanciering door de provincie een gefaseerde aanpak van de werkzaamheden te realiseren.

Evert Mulder