;

15 maart 2014

Daad bij het Woord! Wij staan ervoor.

Behoud van oude kerkgebouwen

In Gelderland verliezen veel kerkgebouwen de oorspronkelijke functie. De ontwikkeling in onze provincie staat niet op zichzelf. Naar onze berekening zullen de komende jaren ca. 100 kerkgebouwen aan de functie worden onttrokken. Op verschillende plekken is herbestemming en soms zelfs sloop van de kerk aan de orde. Het gaat om gezichtsbepalende, historische oriëntatieplekken in dorpen en steden. Het verdwijnen van deze kerken heeft een flinke emotionele impact op de Gelderse samenleving. Kerksluiting heeft niet alleen sociale gevolgen voor de kerkgangers; ook in maatschappelijke context wordt grote waarde gehecht aan het behoud van kerkgebouwen. Kerken vormen een waardevolle cultuurschat; ze zijn deel van ons maatschappelijk kapitaal. In de opmaat naar de beschrijving van de Omgevingsvisie Gelderland zijn kerkgebouwen en karakteristieke kerktorens als uitgangspunt gebruikt: ‘Hier wonen mensen.’

De Gelderse SGP heeft het initiatief genomen dit maatschappelijke vraagstuk aan de orde te stellen. Dé oplossing voor dit geweldige vraagstuk is maatwerk!
Het vraagt van alle betrokkenen, provincie Gelderland, lokale overheden en kerkrentmeesters, in een creatieve manier en onderlinge samenwerking te komen tot een herbestemming van de historisch waardevolle kerkgebouwen.

Eppie Klein

Transport en logistiek

Transport en logistiek is een belangrijke sector voor de economie van Gelderland. Met de komst van de 2e Maasvlakte zal de goederenstroom naar het Europese achterland geweldig toenemen. De vervoerscorridor A15, Betuwespoorlijn en Waal zal hiervan een belangrijk deel moeten afwikkelen.

De SGP vindt het belangrijk dat: de bestaande knelpunten in de A15 worden aangepakt. Dat de groei van het goederenvervoer hoofdzakelijk via het spoor en het water moet worden opgevangen. Om dit te optimaliseren is multimodale uitwisseling van vervoerstromen tussen weg, water en spoor nodig.

Versnippering van deze voorzieningen is ongewenst en het verdient de voorkeur de reeds bestaande multimodale uitwisselpunten in stedelijk gebied te versterken. Bestaande industriegebieden kunnen hierdoor gerevitaliseerd worden.

Arie van Doorn
Commissielid

Financiering van de zorg

De nanciering van de zorg wordt een zorg de komende jaren. Het rijk hevelt een ink deel van de zorg over naar de gemeenten. Het overdragen gaat gepaard met flinke kortingen. Sommige gemeenten luiden daarom nu al de noodklok. Er zijn immers ook andere aanslagen op het gemeentelijk budget.

Gemeenten zoeken oplossingen door zorgvragers in ‘eigen kracht’ te zetten en door samenwerking in regionale verbanden. Identiteitsgebonden zorg kan
dan zomaar in de knel komen. Met andere woorden: toekomstige SGP-wethouders, kies zorg in uw portefeuille en let op bij het opstellen van de financiële paragraaf in het toekomstige collegeakkoord.

Klaas Ruitenberg
Plv. fractievoorzitter

Raadsleden en wethouders: let op!

U bent druk met de gemeenteraadsverkiezingen. Mogelijk denkt u daarbij even niet aan de provincie. Toch staat een belangrijk onderwerp op de provinciale agenda: de omgevingsvisie. Zoals u weet, heeft de provincie Gelderland de achterliggende tijd hard gewerkt aan deze visie. Het concept is nu klaar. De komende maand worden in alle regio’s inspraakavonden georganiseerd.

Omdat het gaat om plannen in uw regio met betrekking tot vitale dorpen en krachtige steden, land- en tuinbouw, verkeer en vervoer, water en ondergrond, ruimtelijke kwaliteit, natuur en landschap, enzovoort, is uw inspraak van belang. Dus raadsleden en wethouders: laat uw invloed gelden!

Voor meer informatie over deze avonden kunt u bij ons terecht. We hopen u op deze avonden te ontmoeten.

Arnold Versteeg
Commissielid

Meer info?

Neem contact op met Henk Wobben, onze secretaris. U kunt hem bellen op (06) 23 40 09 50 of mail naar sgp@ps.gelderland.nl.

Zie hier de advertentie.