17 februari 2023

Boeren in Barneveld centraal tijdens politieke avond

Politieke keuzes, stikstofbeleid en een ‘nieuwe’ bewoner in het landschap bedreigen de toekomst van de boer. Daarom organiseert de SGP Gelderland op 3 maart een politieke avond voor boeren, burgers en buitenlui. „Onze boeren hebben Gelderland gemaakt tot wat het nu is, én zorgen nog dagelijks voor voedsel. Daarom verdienen ze een eerlijke toekomst!”

Stikstof? Bij de boeren halen. Ruimte? Bij de boeren halen. Natuur? Bij de boeren halen.

Boeren lijken voor ‘Brussel’ en ‘Den Haag’ het eindpunt van al hun politieke vragen. Onterecht, vindt Gerrit Averesch, nummer 2 op de kandidatenlijst voor de provinciale SGP-fractie. Tijdens een politieke avond, op 3 maart in het Van Lodenstein College in Barneveld, vertelt hij hoe de politiek wél met boeren moet omgaan. „Laten we de innovaties in de sector stimuleren om onze problemen het hoofd te kunnen bieden.”

Tijdens de avond spreekt ook Bennie Wijnne, wethouder namens de SGP in Barneveld. Klaas Ruitenberg, lijsttrekker namens SGP Gelderland, spreekt over betrouwbaar besturen. Ruitenberg: „Het provinciebestuur moet zeggen wat het wil gaan doen én doen wat het zegt. Er zijn integere politici nodig, die hun verantwoordelijkheid nemen waar het moet en kansen pakken waar het kan.”

Bedreigd door de wolf

Tijdens het tweede deel van de avond gaat Bert-Jan Ruissen, Europarlementariër voor de SGP, in op de komst van de wolf. Het roofdier maakte al heel wat slachtoffers in de regio en vraagt dan ook om actief beleid. Voorlopig wordt dat echter tegengehouden door Europese politiek. Ruissen: „De wolf richt teveel schade aan in Nederland. Daarom willen we als SGP een actief beheer, zodat de overlast van de wolf kan worden ingeperkt!”

Bert van Vreeswijk, nummer 2 van waterschap Vallei en Veluwe, gaat verder in op de rol van het waterschap. „Het waterschap moet zich richten op zijn kerntaken”, zegt Van Vreeswijk. „Veiligheid moet voorop staan bij dijkversterkingen, we moeten maximaal innoveren en de gevolgen van maatregelen om droogte te bestrijden moeten eerlijk worden verdeeld over alle watergebruikers.”

De politieke avond vindt plaats op 3 maart in het Van Lodenstein College, Lunterseweg 94 in Barneveld. De avond begint om 19.30 uur.