22 februari 2023

Agendaverzoek: beheer de wolf!

Samen met het CDA en de VVD diende Gerrit Averesch namens de Gelderse SGP een agendaverzoek in om de beheermogelijkheden van de wolf bespreekbaar te maken.

Gerrit Averesch: 'De SGP heeft zich al langer, maar met name de afgelopen weken, in de campagne uitgesproken over het beheren van de wolf. We willen op dit punt snel actie ondernemen en daarom willen we het direct op de provinciale agenda zetten. Zo kunnen de nieuwe Staten direct beginnen met het zoeken naar concrete maatregelen om de wolf in Gelderland beheersbaar te maken!'

Agendaverzoek beheermogelijkheden van de wolf

De afgelopen weken verschenen er weer diverse stukken over de wolf in de media. Het artikel op de website van Omroep Gelderland had als kop: “Wolven hebben ook moeflons op Wekeromse Zand in de smiezen.”

De Gelderlander meldde: “Hoge Veluwe: moeflon is zo goed als verdwenen door de wolf.” Jakob Leidekker meldt: “De wilde schapen zijn nodig om zeldzame planten- en diersoorten in het park te behouden.” Doordat het beheer niet adequaat kan worden uitgevoerd, komen onze habitatdoelen in gevaar en daarmee o.a. de legalisering van de PAS en de woningbouw.

Daarnaast neemt het aantal wolvenaanvallen op landbouwhuisdieren toe en vinden er ook aanvallen plaats op runderen. Recentelijk lijkt ook commissievoorzitter Von der Leyen voorstander te zijn van meer beheer wat dan ook volledig in lijn is met de aangenomen resolutie in het Europees Parlement.

Het CDA, de VVD en de SGP willen een beeldvorming en oordeelsvorming om vast te stellen wat het standpunt van nieuwe Staten van Gelderland is ten aanzien van de beheermogelijkheden van de wolf, gelet op de schade en onrust in het landelijk gebied. En de negatieve gevolgen voor het beheer van onze habitatsoorten.

Voor de beeldvorming zouden wij, om nieuw gekozen Statenleden mee te nemen, een jurist en de heer Pieter van Geel bijvoorbeeld kunnen uitnodigen.

Namens het CDA: Arjan Tolkamp

Namens het SGP: Gerrit Averesch