19 november 2015

Actualisering 2e deel Omgevingsvisie en Omgevingsverordening

Op 11 november 2015 was een aanpassing van de omgevingsvisie (het vroegere streekplan) aan de orde. Het ging om enkele uitwerkingen op het gebied van verdrogingsbestrijding, kaderrichtlijn water en grondwaterbeschermingsgebieden. De discussie ging over dat laatste.

De strekking van het voorstel is dat we tegenwoordig veel beter dan 25 jaar geleden kunnen bepalen welke gebieden in de beschermingszones moeten vallen. Daarom zijn een heel aantal percelen en randgebieden uit de bescherming gehaald. Daartegenover zijn enkele percelen binnen een beschermingszones gebracht.

Drinkwater is zo belangrijk dat we daar ook als SGP voor gestemd hebben. Maar we hebben wel een paar kanttekeningen gemaakt.

1 wijze van planvorming:

In de oude regels wordt nog heel sterk gewerkt met verboden en absolute regels. Wij willen naar een veel meer ontwikkelgerichte werkwijze, waarbij goede ideeën van bedrijven in de zones via maatwerk mogelijk worden. Dat hebben we in een motie verwoord. Gisteravond kwam er nog een notitie van GS die al deels aan de motie tegemoet kwam. Vanavond heeft de gedeputeerde de motie overgenomen, en daar zelfs  het opstarten van enkele pilots aan toegevoegd.

2 vergoeding van schade:

Uit een ambtelijke briefing bleek dat er vooral nagedacht is hoe je compensatieregelingen zo sober mogelijk kunt inrichten. Wij vinden echter dat iemand die schade ondervindt van maatregelen voor het algemeen belang, daarvoor een realistische vergoeding moet krijgen. Bedrijven binnen een zone en buiten een zone dienen een level playing field te hebben. De eerder genoemde notitie bevat een aantal nuancerende opmerkingen, en de gedeputeerde gaf in de discussie aan dat GS zal streven naar een correcte compensatieregeling. Dit was voor ons voldoende, we hebben daarom ook deze motie ingetrokken.

De SGP heeft voor het voorstel gestemd.

Breunis van de Weerd,
Statenlid